KİMLERDENMİŞ?

Bu blog, iki yakın arkadaşın ortaklığı ile seneler önce oluşturuldu, ancak evlilikler, doğumlar, ayrılıklar, yeni deneyimler derken, farklı bir yöne evrildi. Sonra da dendi ki, "ya biz bunu da denemişiz". O zaman neden insanlarla da paylaşmayalım? Her işte parmağı olan iki dostun yorumlarını, paylaşımlarını okuyacaksınız. Bi bakmadan geçmeyin :)

PAYLAŞALIM MI?

17 Haziran, 2019

MALIGN MELANOMA NAM- I DİĞER BEN KANSERİ!


     İnternet derya deniz, bütün hastalıkların araştırmasını yapabileceğiniz, her baş ağrısında beyin tümörünüz olduğunu, her mide bulantısında hamile olduğunuzu ve son yapılan tahlillerinize göre geçen hafta öldüğünüzü gösterebilecek bir mecraya dönüştü bile. Halbuki eskiden öyle miydi ya, tuğla kalınlığında sağlık ansiklopedilerini açardık, oradan seçerdik hastalıklarımızı. Zaten bu kadar da alternatifimiz yoktu, ben en fazla fıtık olabilmiştim o yıllarda, onu da ameliyatla içeri dürtüverdiler.


     Ama bu malign melanoma, ciddi bir şey. Ben size işe tıbbi boyutunu anlatmayacağım, ama on beş sene önce bu hastalığın kenarından dolaşan ve o zamandan bu yana da sıkı bir şekilde ilgili birimlerce takibi yapılan biri olarak, eşşekten nasıl düştüğümü paylaşacağım. Siz de okuyup, bu güzel yaz günlerinde denize gideceksiniz, sonra aklınıza benim yazdıklarım gelecek, köşe bucak güneşten kaçıp, güneş kremlerini içme noktasına geleceksiniz. Sonra muhtemelen bana okkalı bir küfür savuracaksınız, olsun, canınız sağ olsun :)

     17 yaşlarındayken, vücudumda sayamadığım kadar et beni ve normal ben varken, tamamen başka bir sebeple (estetik amaçlı) operasyon geçirmek için bir üniversite hastanesine gittim. Operasyon öncesi genel sağlık kontrollerimi yapan doktor, önce sırtımdaki benleri gördü. Sonra daha büyüklerinin olup olmadığını sordu, ben de vücudumda en büyük ben olan göğsümdeki beni gösterdim. İşin ilginci, bu benin üzerinde bembeyaz kabuklanmalar oluyor, ben bunları derim soyuluyor şeklinde yorumluyordum. Doktor beni kocaman açılmış gözler ve nasıl bir sorumsuzluk yapıp bunları kontrol ettirmediğim yönündeki azarlamalarla muayene ettikten sonra, geçireceğim operasyonda alınmak üzere 4 tane et benini kalemle yuvarlak içine aldı, ameliyat tarihleri alındı, eve "amma da abartıyolar lan alt tarafı bir et beni" nidaları eşliğinde dönüldü.

     Benim o amma da abartıryolar,  alt tarafı bir et beni dediğim ben, bir buçuk saatlik bir operasyonla, göğsümü sarmış olan saçaklarıyla beraber çıkartıldı. Denizanası gibi düşünürseniz, bayağı bir saçağı olduğunu ve sakin sakin kendisini orta büyüttüğünü söyleyebiliriz. Biyopsi sonucu gelene kadar düşünmedim, kendime yasakladım. Sanki göz ardı edince hiçbir şey olmaz gibi geliyor değil mi arkadaşlar, öyle değil. Ben o gün, orada, o doktor tarafından göz ardı edilmediğim için, Malign Melanoma daha başlayamadan, 1. evresinin başlarındayken ve herhangi bir yere yayılma yapmamışken kurtuldum. Tabi bunla bitmiyor, benlerden herhangi birinde displazi öyküsü varsa, ölene kadar takipli hasta oluyorsunuz (ki benim durumumda, yüzlerce atipik ben sahibi iseniz 3 ayda bir) genellikle de 6 ay/ yılda bir yapılan muayeneleri aksatmamanız gerekiyor.

     Malign Melanoma öyle bir şey ki, belirtisi çok çok dikkatli kontrol etmediğiniz sürece gözden kaçabilir. Benlerin etrafında asimetri oluşmaya başlaması, kızarıklık, kaşıntı, kanama, o benim mutlak surette en kısa zamanda vücuttan çıkartılmasını gerektiriyor. Daha ilerleyen aşamalarında belirtilerde yakın bölgelerdeki lenflerde şişlik, yumru çıkması gibi belirtiler görülüyor ki, bu kanserin en korkutucu yanı bu, malign melanoma, ilk aşamada yakalanmazsa lenf kanserine ve yakın organ metastazlarına sebep oluyor, ve ne yazık ki kurtulma şansı çok daha az.

   Gençsiniz, size bir şey olmaz canıııım, biliyorum. MALİGN MELANOMA EN ÇOK GENÇLERDE ÖLÜME SEBEP OLAN BİR KANSER TÜRÜ! Bunu böyle büyük hafrlerle tekrar tekrar okuyun. 

        Korunmak için ne yapmalı? Öncelikle ilk adım koruyucu önlemlerle başlayalım: 

  ABC yöntemi: Haftada bir banyolardan sonra oturacaksınız, her bir yerinizdeki beni inceleyeceksiniz. Kendi benlerinizi en iyi siz tanırsınız, değişikliği en iyi siz fark edersiniz. Sırt gibi gölgelerde aile üyelerinden, yakın arkadaşlardan birini görevlendireceksiniz, hep o kontrol edecek benlerinizi. Değişiklik tespit ederseniz dooooğru dermatolojiye gideceksiniz. Ve evet, çok üzgünüm ama suratımda sivilce çıktı öhüüüüü diye dermatolojiye koşan bir takım insanlar yüzünden randevu almanız çok zor olacak ama azmedecek, o beni mutlaka en kısa zamanda göstereceksiniz. (Ben hastanenin önünde kendimi yakmakla tehdit ederek randevu bulmuştum bir keresinde eheh)

    Güneş Koruyucusu: Valla ister inanın, ister inanmayın o güneş koruyucular sadece denize giderken sürülmek için üretilmemiş. Benim bi doktorum var, yaz-kış farketmeksizin her sabah çırılçıplak soyunup vücudumun her yerine kremi sürdükten sonra giyinmem konusunda baya bir ısrarcı. Ha pratik mi, asla değil, kendisinin burayı okumadığını düşünerek itiraf ediyorum, sadece açıkta kalan yerlerime sürüp çıkıyorum güneş kremini. Zaten saat sabah 10.30-akşam 17:00 dışarı çıkmamak gibi bir kural geliştirdim kendime yaz aylarında, o saatler dışında da güneş koruyucusu sürerek önlem alıyorum. Yani güneş koruyucuyu sürdüm, artık saat öğlen 12:30 da malak gibi şezlonda yatarım güneşin altında diye düşünüyorsanız, unutun.

     Malign melanomaya, aile geçmişinde bu hastalığa yakalanmış ve çok sayıda ben sahibi insanların yakalanma sıklığı daha fazla, ama bunlar sizde yok ve hayatınızın bir döneminde ciddi bir güneş yanığına maruz kaldıysanız, gene riski kendi ellerinizle arttırmış oluyorsunuz. 

    Et benlerinizle oynamayın, koparmayın, kanatmamaya gayret edin, kanarsa mutlaka kontrol ettirin, tahriş olabilen yerlerinizde bulunan et benlerinizi cerrahi olarak vücudunuzdan çıkarttırın.

    Bunları okuyup da, amaaan amma geyik yapmışsın, hepimiz öleceğiz sonuçta demeyin, ben buraya malign melanomayla alakalı bir resim koymadıysam, bu olayı ajite etmeden, ciddiye alınmasını sağlamak içindir.

     Son olarak, burayı okuyan Malign Melanoma hastaları varsa, hastalığı bu şekilde anlattığım için çok üzgünüm, herkese acil şifalar dilemekle birlikte, amacım asla moral bozmak değildir, bir çok insanın ciddi risk altında olduğunu ancak konu hakkında hiçbir şey bilmediğini ya da önemsemediğini bildiğimden, olayın ciddiyetini biraz kafalara vurmak dışında bir niyetim yoktur.

     Yani ne yapıyoruz, kendimizi kontrol ediyoruz, güneş kremimizi sürüyoruz, güneşten köşe bucak kaçıyoruz, herhang bir şüphede mutlaka doktora gidiyoruz.

     Tek başıma gölgede otururken çok canım sıkılıyor, hadi gelin komün olalım :/





       

        





Subscribe to Our Blog Updates!




Share this article!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Return to top of page
Powered By Blogger | Design by Genesis Awesome | Blogger Template by Lord HTML